-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46799 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:36

افرادي كه به سفارش ديگران ختم قرآن براي اموات مي كنند و از اين بابت پول دريافت مي كنند، آيا اين عمل شرعاً صحيح است؟ ايا صرف قرائت قرآن و به اين صورت كه هر دو روز يك ختم قرآن بكنند اشكالي ندارد؟

دريافت پول و مزد بابت خواندن قرآن اشكالي ندارد[3] و به تلاوت و قرائت قرآن در روايات فراوان سفارش شدهاست.

تلاوت قرآن غير از اين كه براي قاري بسيار ارزش و ثواب دارد براي پدر و مادر و معلم او نيز مؤثر است. پيامبر(ص) فرمود: هرگاه معلم به دانش آموز بسم الله الرحمن الرحيم بيآموزد خداوند براي او و پدر و مادر و معلمش برائت از آتش جهنم را امضا مي كند.[4]

امام صادق(ع) فرمود: پيامبر(ص) در وصيتش به امام علي(ع) فرمود: بر تو باد به تلاوت كردن قرآن در هر حالي.[5]

تلاوت كردن زياد و ختم قرآن به صورت پي در پي مطلوب است. امام سجاد(ع) فرمود: شروع به قرآن و ختم آن و شروع دوباره و ختم آن و .... از افضل اعمال است.[6]

امام حسين(ع) فرمود: ختم قرآن در يك شب باعث صلوات و درود ملائكه و ختم آن در روز باعث صلوات و درود ملائكة حافظ انسان مي باشد. نيز دعاي او مستحاب است و براي او بهتر است از اين كه بين زمين تا آسمان مال داشته باشد.[7]

كثرت تلاوت قرآن مطلوب است ولي عجله كردن در تلاوت و با سرعت زياد خواند كراهت دارد. بهتر است قرآن را با ترتيل بخوانيم.[8] اين همه ثواب براي تلاوت قرآن و براي قاري قرآن در صورتي است كه به قرآن و به حلال و حرام آن معتقد باشد و قرآن را وسيلة كسب رزق و و آبروي خود قرار ندهد.

امام صادق(ع) فرمود: قاريان قرآن بر سه دسته اند:

1- قاري كه با تلاوت قرآن بر مردم فخر فروشي مي كند. او اهل آتش است.

2- قاري كه قرآن را خوب مي خواند ولي به آن عمل نمي كند و حدود قرآن را ضايع

مي گرداند. او نيز اهل آتش است.

3- قاري كه به حلال و حرام قرآن عمل مي كند و به آن ايمان دارد. خداوند او را از

فتنه هاي گمراه كننده نجات مي دهد و اهل بهشت خواهد بود و در روز قيامت از ديگران شفاعت خواهد كرد.[9]

امام صادق(ع) از پدران گراميش نقل مي كند: من قرء القرآن يأكل به الناس جاء يوم القيامه و وجهه عظم لا لحم فيه؛[10] هر كس قرآن بخواند و با آن بخواهد سر مردم كلاه بگذارد (مال مردم را بخورد) در روز قيامت وارد محشر مي شود در حالي كه هيچ گوشتي بر صورت ندارد.

اهداي ثواب قرائت قرآن به پيامبر و ائمه و به مؤمنان (چه زنده و چه مرده) مستحب است: علي بن مغيره مي گويد: به امام كاظم گفتم: پدرم در يك ماه رمضان گاهي تا چهل ختم قرآن داشت. نيز مانند او عمل كرده ام. و وقتي كه عيد فطر مي شود ثواب آن ها را به پيامبر و امامان اهدا مي كنم. حضرت فرمود: در روز قيامت تو با آنان خواهي بود.[11]

[3] آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، ص 632.

[4] وسائل الشيعه، ج 3، ص 826.

[5] همان، ص 839.

[6] همان، ص 840.

[7] همان، ص 841.

[8] همان، ص 856.

[9] همان، ص 837.

[10] همان.

[11] همان، ص 864.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.